جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ | Friday 1 December 2023
ورود کاربران | EN | نقشه سایت

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز ورود
بخاطر سپردن شما در سیستم

مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت

مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت

مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه مواد و انرژی از اوایل اردیبهشت سال 1389 به استناد توافق اولیه به‌عمل آمده در صورتجلسه مورخ 1388/12/20 هیأت امنای پژوهشگاه مبنی بر تغییر در چارت سازمانی پژوهشگاه، ابتدا به‌عنوان واحد جدیدی تحت عنوان­ «دفتر مدیریت اطلاعات» که شامل وظایف دو حوزه 1- آمار و ارزیابی عملکرد، 2- فناوری اطلاعات (اطلاع رسانی سابق) شروع به فعالیت نموده و عملاً با ابلاغ رسمی نمودار سازمانی مصوب در آبان ماه 1389 فعالیت خود را تحت عنوان جدید «مدیریت نظارت، ارزیابی و کنترل پروژه» آغاز نمود. در بهمن ماه 1393 با مصوبه هیأت امنا به نام مدیریت نظارت، ارزیابی و کنترل برنامه تغییر یافت. در سال 1395 با ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت تغییر نام پیدا کرد.

 

رئوس فعالیت‌ها

  • اجرای مصوبات و دستورالعمل‌های شورای نظارت و ارزیابی آموزش‌عالی.
  • جمع‌آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز در چارچوب مصوبات شورای نظارت آموزش‌عالی و تجزیه و تحلیل داده‌ها و دسته‌بندی اطلاعات مربوط به آن و ارائه گزارش به شورای مذکور و سایر مراجع ذیصلاح.
  • تهیه گزارش مربوط به کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه براساس الگوهای تنظیم شده از سوی شورای نظارت و ارزیابی آموزش‌عالی و ارائه آن به ریاست پژوهشگاه جهت انعکاس به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  • ارزیابی ارتقای کیفیت و کمیت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجرایی و میزان کارایی برنامه‌ها و مقررات براساس عوامل و شاخص‌های تعیین شده.
  • جمع‌آوری و ارائه نظرات و پیشنهادهای لازم در جهت اصلاح و بهبود کیفیت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجرایی و ... در پژوهشگاه.
  • بررسی و ارزیابی مستمرکارکرد پژوهشکده‌ها و واحدهای تابعه و ارائه گزارش به ریاست و هیأت رییسه پژوهشگاه.
  • ارتباط با دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و تحقیقاتی معتبر و کسب اطلاع از نحوه تلاش‌ها و دستاورهای نوین در زمینه نظارت و ارزیابی عملکرد پژوهشگاه و استفاده بهینه از آن.
  • تهیه و تدوین و پیاده‌سازی طرح جامع آماری پژوهشگاه.

 

عملکرد مدیریت

این مدیریت ضمن جمع‌آوری اطلاعات از مبادی آماری پژوهشگاه، تهیه پایگاه اطلاعاتی منسجم و بهینه‌سازی این امر نسبت به ارائه اطلاعات به متقاضیان اطلاعات اعم از کاربران درون سازمانی همانند حوزه ریاست، معاونین، روسای پژوهشکده‌ها، اعضای هیأت‌علمی و حوزه‌های ستادی و همچنین کاربران برون‌سازمانی شامل هیات امناء و کمیسیون دائمی، شورای عالی عتف(سامانه سِمات ملی)، معاونت پژوهشی وزارت علوم (سامانه ارزیابی واحدهای پژوهشی)، موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی، مشاوران وزیرعلوم، دفتر جذب وزارت علوم، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، مرکز آمار ایران(طرح آمارگیری از فعالیت‌های تحقیق و توسعه)، دیوان محاسبات استان البرز، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و ... اقدام شده است.

این مدیریت در حوزه نظارت و برنامه‌ریزی با جمع‌آوری اطلاعات و پیشنهادها هر معاونت، بصورت سالانه برنامه عملیاتی را با توجه به روند اجرای مفاد آن و براساس موارد پیش‌بینی شده و ارائه گزارش میزان تحقق برنامه سال‌های گذشته و بر اساس بودجه مصوب تدوین می‌نماید. همچنین جهت استقرار استاندارد ایزو سری 9000 در حوزه‌های ستادی پژوهشگاه، در سال 1395 موفق به اخذ این استاندارد گردید.

این مدیریت با ارائه گزارش‌های متنوع از عملکرد پژوهشگاه و پژوهشکده‌ها و مقایسه ادواری با بازه زمانی چهارسال، تلاش نموده تا افقی روشن و ملموس برای ریاست، هیأت رئیسه، روسای پژوهشکده‌ها پدید آورد تا بتوان در برنامه‌ریزی‌ها و تعیین نقاط ضعف و قوت، راهگشا باشد.

این مدیریت با برگزاری جلسه‌های هم اندیشی با حضور معاونین، روسای پژوهشکده‌ها و ... ارائه آمار عملکردها، به بحث و بررسی روش‌های بهبود در نحوه جمع‌آوری اطلاعات، بازبینی و بازخورد و ارائه پیشنهادها و انتقادها پرداخته است. همچنین با برگزاری جلسه‌های مشورتی با هر یک از روسای پژوهشکده‌ها و معاونین آنها درخصوص میزان عملکرد و روش‌های بهبود آن همکاری می‌نماید.

در حوزه ارزیابی این مدیریت بر اساس میزان تحقق برنامه عملیاتی و همچنین بر اساس میزان فعالیت‌های علمی و پژوهشی اقدام به رتبه‌بندی پژوهشکده‌ها می‌نماید. همچنین در مقاطعی بنا به دستور مدیریت پژوهشگاه نسبت به رتبه‌بندی اعضای هیات‌علمی براساس میزان فعالیت علمی و پژوهشی آنان نموده‌است.

این مدیریت نسبت به ارزیابی واحدهای ستادی بر طبق ارزیابی 360 درجه نیز نموده است.

 

 مدیران نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت

  • دکتر عبدالکریم شادمهر (1389 - 1391)
  • دکتر محمد پازوکی (1391 - 1392)
  • دکتر مهدی دیانی (1392 - 1393)
  • مهندس محمدرضا فرج‌اللهی (1393 - 1396)
  • دکتر سید مجتبی حسینی فرد (1396 - 1398)
  • دکتر پروانه سنگ‌پور (1398 - 1401)
  • دکتر رضا فتحی (1401 تاکنون)