جمعه ۲ فروردين ۱۳۹۸ | Friday 22 March 2019
ورود کاربران | EN | نقشه سایت

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز ورود
بخاطر سپردن شما در سیستم

آرشیو اخبار

حضور پژوهشگاه مواد و انرژی در نشست هم‌اندیشی ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ مرکز پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی

5.12.97 1در نشست هم‌اندیشی ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ مرکز پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی که با حضور دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونین وزیر علوم و جمعی از اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های کشور در محل آن وزارتخانه برگزار شد، دکتر خاوندی رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی، دکتر حصارکی معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی و دکتر نادری سرپرست امور بین الملل این پژوهشگاه حضور یافتند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، در این نشست دکتر غلامی با تاکید بر اینکه در حرکت به سمت تراز جهانی باید مأموریت‌های ملی مد نظر قرار گیرد، گفت: در شرایط فعلی نقدهایی نظیر عدم تطبیق دانشگاه‌ها با نیاز جامعه و عدم تأمین نیاز فنی و کارشناسی کشور از سوی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد که متأسفانه این نقدها با نگاهی سطحی توسط برخی اساتید، دانشگاهیان و مدیران تکرار می‌شود.

وزیر علوم با تاکید بر تعریف وظایف برای مراکز علمی به منظور ارتقا به تراز بین‌المللی، اظهار داشت: برای دستیابی دانشگاه‌ها و مراکز علمی به تراز جهانی، باید یک تعریف مشخص وجود داشته باشد و بدانیم که قرار است به کدام سمت حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ترازبندی دانشگاه‌ها منطبق با شاخص‌ها و ارزیابی‌های بین‌المللی انجام می‌شود و باید این شاخص‌ها در سایر مراکز علمی نیز مدنظر قرار گیرند، افزود: با تحولات صورت گرفته در حوزه‌های علمی و ارائه خدمات، تغییرات روزمره‌ای را در بخش‌های آموزشی و پژوهشی شاهد خواهیم بود که این تحولات باید ما را در یک برنامه تکمیلی قرار دهد زیرا ما در داخل کشور و خارج از کشور با یک شرایط جدید روبرو هستیم که بر همین اساس لازم است تا دانشگاه‌ها بالاخص پنج دانشگاه مطرح شده، تغییرات را مد نظر قرار داده و اقدامات ضروری را انجام دهند.

وزیر علوم با بیان اینکه در بحث ارتقای دانشگاه‌ها به تراز بین‌المللی، باید سابقه خدمات دانشگاه‌ها و عدم مغایرت این طرح با خدمت‌رسانی آن‌ها به جامعه یادآوری شود، گفت: اکنون اهداف و برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی مشخص شده و باید در این مسیر به جایگاه فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز علمی توجه خاص داشته باشیم و تأثیرات حال و آینده آن را در جامعه بررسی کنیم.

دکتر غلامی افزود: به نظر می‌رسد که پروژه ارتقای دانشگاه‌ها به تراز جهانی برای برخی افراد دانشگاهی و غیردانشگاهی مورد سوال است و بر همین اساس پاسخ به این پرسش‌ها بسیار اهمیت دارد لذا باید کارشناسی شده پیش رویم تا بتوانیم نگاه افراد در مجموعه‌های علمی و غیرعلمی را با خود همسو کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون یکی از اهداف و برنامه‌های وزارت علوم این است که بتوان شرایطی را فراهم کرد تا دانشگاه‌های کشور هدف داوطلبان تحصیل کشورهای دیگر باشد و بتوانیم با دانشگاه‌های دیگر در این زمینه رقابت کنیم لذا به همین منظور باید محدودیت‌ها را شناخت و تا حد توان در جهت رفع آن‌ها تلاش کرد.

دکتر غلامی در پایان تاکید کرد: مطمئناً تلاش‌های صورت گرفته در راستای انجام این پروژه، بسیار ارزشمند است و با ادامه، پایداری و تلاش به نتایج مطلوب خواهد رسید.

دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم نیز، توجه جدی‌تر به استانداردهای جهانی را زمینه‌ساز ارتقای سطح اثربخشی نهاد آموزش عالی در جامعه دانست و گفت: توجه جدی‌تر به استانداردهای جهانی باعث ارتقا سطح اثربخشی در جامعه و تعامل بیشتر و انطباق شاخص‌های آموزش عالی با استانداردهای ملی و بین‌‌المللی می‌شود.

وی افزود: رسیدن به تراز جهانی به مثابه یک دو ماراتن است و پیشرفت سریع باید با برنامه‌ریزی صحیح حاصل شود؛ رسیدن به تراز جهانی در طول تاریخ یک روند طولانی و پیچیده بوده است و جای تعجب نیست که دانشگاه‌های شاخص و برتر غالبا قدیمی هستند.

دکتر شریعتی نیاسر تصریح کرد: در پروژه اقتصاد مقاومتی که یکی از چهار پروژه‌ای است که به معاونت آموزشی وزارت علوم واگذار شده، از مجموع متقاضیان ، 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه برگزیده شدند و در کنار این 25 دانشگاه و پژوهشگاه وابسته به وزارت علوم، 3 مرکز پژوهشی شامل پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه رویان و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی هم مورد تایید قرار گرفته و به این پروژه پیوسته‌اند.

وی به برخی از اقدامات انجام گرفته در این پروژه اشاره کرد و افزود: تشکیل بیش از 90 جلسه کار گروه، برگزاری 30 جلسه کمیته هدایت و نظارت پروژه، تهیه منابع غنی از قبیل کتب مرتبط، تنظیم جدول ارزیابی فعالیت بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تنظیم قرارداد برای همکاری مراکز منتخب در قالب پروژه، ارائه گزارش عملکرد مراکز منتخب، نظرسنجی از اعضا پیرامون عملکرد، برگزاری دو همایش بین‌المللی سازی آموزش عالی و درخواست تخصیص یک درصد اعتبارات هزینه ای و 3 الی 5 درصد درآمد اختصاصی مراکز منتخب برای حمایت از پروژه در هیات‌های امنا از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.